3 december 2021

Trainen met losse gewichten versus apparaten

Veel mensen vragen zich af wat nou eigenlijk beter is: het trainen met losse gewichten of het trainen met behulp van een fitnessapparaten. Daar is eigenlijk geen eenduidig antwoord op te geven. In dit artikel ga ik dieper in op de voor en nadelen van de beide methodes. Wil je meer weten? Lees dan snel verder!

Bron: Tunturi.com/nl

Trainen met fitnessapparaten

Een belangrijk voordeel van het trainen mét fitnessapparaten is dat de kans op blessures een stuk kleiner is. Althans: als je het apparaat op de juiste manier gebruikt. Gelukkig wordt op de meeste fitnessapparaten aangegeven hoe je het apparaat dient te gebruiken en als het goed is loopt er in de meeste sportscholen wel een alerte medewerker rond. Een ander belangrijk voordeel van het trainen met fitnessapparaten (zoals de leg press of het krachtstation) is dat je heel goed ‘geïsoleerd’ kunt trainen. Bij isolatie-oefeningen richt je je op een specifieke spiergroep en met behulp van een fitnessapparaat kun je dus eenvoudig focus aanbrengen.

Het laatstgenoemde voordeel kan tegelijkertijd ook worden gezien als een nadeel. Doordat je met een fitnessapparaat geïsoleerd traint, kweek je minder functionele kracht. Je wordt namelijk in feite ondersteund door het fitnessapparaat waardoor je zelf geen weerstand hoeft te bieden om voor balans te zorgen.

Trainen met losse gewichten

Waar je bij het trainen met fitnessapparaten in feite wordt ondersteund tijdens het doen van de oefeningen, is daar bij het trainen met losse gewichten geen sprake van. Je moet zelf voor de balans zorgen. Op deze manier spreek je tegelijkertijd meerdere spiergroepen aan en ontwikkel je dus meer functionele kracht. Dit is dan ook gelijk het grote voordeel van het trainen met losse gewichten ten opzichte van het trainen met fitnessapparaten.

Er is echter ook een belangrijk nadeel. Waar bij het trainen met fitnessapparaten de kans op blessures een stuk kleiner is, is deze kans bij het trainen met losse gewichten een stuk groter. Als de uitvoering verkeerd is, vergroot je bovendien de kans op overbelasting en kun je je eigen spierontwikkeling in de weg staan. Als je zelf wil trainen met losse gewichten, zorg er dan altijd voor dat je eerst de oefeningen onder de knie hebt voordat je besluit om zwaarder te gaan trainen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *